مجلس شبهای رمضان مسجد ارگ چگونه پا گرفت؟/ روضه حضرت رقیه (س) را میخوانم، چون داغش را دیدهام
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۷۵۶۸۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جوانان دهه 60 و رزمندگان دفاع مقدس نجوای دلنشین دعای کمیلش را در جمع رزمندگان حاضر در مناطق عملیاتی و پادگان دوکوهه به خوبی به یاد دارند.
از ابتدای دهه 70 نیز با پایان دفاع مقدس و حضور ذاکران جبههدیده در حسینیهها و مساجد شهرها، نام حاج منصور ارضی در کنار ذاکران شاخص درخشید و از دهه 80 تاکنون در مسجد ارک و در حسینیه صنف لباسفروشان، محافل ماه مبارک رمضان و هفتگی شیفتگان و دلدادگان مکتب اهل بیت (ع) را پای روضههایش میکشاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لحن و صدای منحصربفرد حاج منصور و «الهی العفو» گفتنهای او در سحرگاه ماه ضیافت را همه میشناسند. همچنین شاگردان و تربیتشدگان مکتب مداحی او، اکنون در شمار پرآوازهترین ذاکران کشور هستند.
بیشتر بخوانید: هیئت رزمندگان اسلام، هیچ وابستگی به سپاه ندارد/ مداحی یک هنر دینی است/ مرکز ثقل فعالیت هیئتها باید تبیین عاشورا باشد
حاج منصور ارضی در گفتوگویی مشروح و اختصاصی در استودیوی فارس از زمان کودکیاش و مجالس روضهاش برای ما گفت.
از کودکی شیفته حضور در میان شبزندهداران بودم
*در شبهای دو دهه محرم و صفر و شبهای ماه مبارک رمضان با نوای گرم و عاشقانهای که شما برای مردم جاری کردید، چه دستاوردهایی برای مخاطبان فراهم شده است؟
ـ سؤال عمیق و سنگینی مطرح کردید. ولی در چند جمله عرض کنم؛ وقتی انسان به مناجات با پروردگار مینشیند، خداوند او را آماده میکند. چون همیشه آن طرف توفیق است و ما واقعاً بیشتر وقتها با غفلت آمدهایم و او ما را بیدار کرده است. مثلاً همین طور بیمقدمه و بدون آمادگی به هر جایی وارد شدهایم، ولی عنایت حق، یار ما بوده است.
نکته مهمش این است که ما معلمان بزرگی در رشته مناجات داشتیم که مرحوم حاج سیدعلی میرهادی و عموی اینجانب (حاج حسین ارضی) از جمله آنها هستند. زمان طاغوت و حکومت نظامی ما به مسجد شبزندهداران (امینالدوله) میرفتیم که مرحوم حقشناس آنجا نماز میخواندند و شبهای احیا را ایشان برگزار میکردند، ولی غیر از سه شب احیاء بقیه را حاج سیدعلی میرهادی بودند. خدا همه آنها را رحمت کند. غیر از اینکه از کودکی در عرض سال دعای کمیل میرفتیم، دوست داشتم کنار عمویم و دیگر شب زندهداران باشم؛ کسانی که احساس میکردم واقعاً با امام زمان (عج) گفتوگو و مناجات میکردند، یعنی تنها نجوا نمیکردند و این ارتباط یک طرفه نبود.
از سال 41 تا کنون هنوز در نازیآباد زندگی میکنم
ولی در مورد مسجد ارک.... یکی دو سال زمان موشکباران در مسجد پاچنار بودیم. شبی موشک زدند. آمدیم و برنامه را در مسجد ارک برگزار کردیم. مردم هم آمدند. خیلی از هیأتها هم تعطیل کردند و نظرشان این بود که نباید زیر موشکباران و حملات دشمن، مردم را در معرض خطر قرار دهیم. غیر از یکی ـ دو جا که من خدمت آقاسیدعلی میرهادی عرض کردم لازم است برای بقای روضهها و مناجاتها، مجالسی در تهران برقرار بماند.
سال 67 تمام شد و آخرین موشک را نزدیک خانه ما در نازیآباد زدند. البته از سال 41 تاکنون ر نازیآباد زندگی میکنم. من به آقای میرهادی خیلی ارادت داشتم. گفتم: آقا شما امسال برنامهتان را تعطیل کردید؟ گفت: حقیقت و اصلش این بود که من خواب دیدم بلندگو جلوی من است، اما آن را از مقابل من برداشتند و گفتند: برنامه شما تمام شده است، فهمیدم آخرین سال است و من دیگر نمیتوانم برنامه داشته باشم. گفتم: إنشاءالله زنده باشید و عمر شما طولانی باشد، یک چیزی به من بگویید، میخواهم راه شما را ادامه دهم. از آنجا یکی آقا ماشاءالله عابدی و یکی هم برنامه ما شروع شد.
در حالی که ما قبلا در ماه رمضان هیچ برنامه و هیئتی برگزار نمیکردیم. ایشان گفت: «ودوامَ فی الاتصالِ بخدمتک»، بلند شد و رفت. گفتم: آقا صبر کنید. این را برای من بگویید. گفت: اگر خدمتگزارید، متصل باشید و دوام داشته باشید. از خدا بخواهید و خودتان هم همت کنید. آن قشنگ است، وگرنه یک سال برنامه داشته باشید، یک سال برنامه نداشته باشید، به درد نمیخورد.
ماجرای روضه جانسوز حضرت زهرا (س) و گریه بیامان پا منبریها
آن دیگر برای من درس شد. آن جمله قسمتی از جملات دعای کمیل است که منتسب به امیرالمؤمنین (ع) یا حضرت خضر (ع) است. این اصل موضوع ما بوده. بقیه برنامههای شبهای مسجد ارک، شبهای واقعاً عرشی بوده و چه کسانی میآمدند و توبه میکردند و چه کسانی که بنده خوب خدا بودند و ارتقاء پیدا میکردند. نمیشود گفت کدام شبها! آنچه که برای خودم داغ و ارزشمند بود، همه شبها بود. نمیتوانم تفکیک کنم که یکی استثنایی بود. البته یک شب من ناراحت بودم و روضه حضرت زهرا (س) خواندم. حدود 7، 8 نفر طوری گریه کردند و ضجه زدند که آمبولانس آمد، آنها را برد؛ بس که حالشان بد شد. تا ساعتها مردم آنجا بودند و همه گریه میکردند. نمیدانم آن شب چه خبر بود!
ویژگی مداح برتر از دیدگاه حاج منصور از دوری از دنیا تا عمل به توصیهها
*اگر بخوانید یک مداح جوان و آیندهدار نام ببرید و بگویید این مداح چند سال بعد سرآمد مداحان کشور است یا میتوانیم بگوییم یکی از بهترین و مخلصترین ذاکران سیدالشهدا (ع) در سالهای آینده است، شما از چه کسی میتوانید نام ببرید؟
ـ این نمیشود! چون درسهایی که علما و مراجع ما بالاخص حضرت امام و آقا به ما دادهاند، اینگونه نبوده که مشخص کنند. البته حضرت امام (ره) اشارهای به رهبری آقا کردهاند، اما اینگونه نبود که بخواهند تعیین کنند. سؤال را عوض کنیم و بگوییم این مداح چه شرایطی باید داشته باشد؟ این خیلی مهم است.
آنچه را که برای بنده خدا قرار دادم که در ردیف این جمله دعای حضرت صاحب (عج) که اولش ما میگوییم «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَصِدْقَ النِّیَّه» تا آخر، این رشته کار و زندگیاش باید بشود؛ نه در حاشیه. این اصل است. اگر اینطوری جلو آمد و بینیاز از دنیا شد، نمیخواهم بگویم در فقر زندگی کند، آن مشکلی که ما الان داریم روی آوردن به دنیا است، داشتن دنیا نه، «اَخرجت حُبَ الدُنیا لِقَلبی»، این باید خوراک روزانهاش باشد و حب دنیا در وجودش نباشد.
بعد از اینها، علومی است که یک مداح باید یاد بگیرد. اکنون کلاسهایی داریم و یک سری کتابها را بعضی علما و روحانیون در نوشتن و پدید آمدنش کمک کردند که به درد مداحان میخورد. دو سالی طول کشید تا حدود 3، 4 جلد برای همه موضوعاتی که به فکر ما میرسید، نوشته شد. آن که واقعاً میخواهد به جایی برسد، اول باید در نظر داشته باشد که بنده خدا باشد؛ بعد نوکری در این خانه را. ستایشگری یا مداحی، ضعیفترین کاری است که از یک نوکر بر میآید.
نوکر، غیر از کلام اربابش اصلاً حرفی نمیزند. اگر کسی میخواهد شرایطی پیدا کند، این دعا را باید عملی انجام دهد. اگر به آن رسید، نتیجه میگیرد، اما اگر نه، عیوبی که آقا برای مسئولان میگویند که برای خودشان و جامعهشان دردسر شده است یا خدایی نکرده برای علما میگویند و توصیه میکنند، درباره او هم مصداق پیدا میکند. اگر پشت سر کار یک مداح و ذاکر، خدا نباشد، نتیجه، اشرافیگری است؛ یعنی انسان را مایل به دنیا میکند. به قول استاد ما، خدایناکرده مداح، امام حسین (ع) را به پول میفروشد. البته من همیشه گفتهام که این کار، خیلی هم عیبی ندارد! دنیایش را میگذراند. اما او باید بداند که این ماجرا، بعد هم دارد.
استادم میگفت تا آخر عمرت کاری کن امام حسین (ع) را به پول نفروشی
* سال گذشته بحثهای جدیای در فضای اجتماعی کشور به وجود آمد و آن این بود که بعضی مداحان در شهرستانها پاکتهای نجومی و رقمهای آنچنانی گرفتهاند که این موضوع شما را مقداری ناراحت کرده بود و حتی تذکر داده بودید. آیا میتوانیم این افراد را هم در سلک مداحی قلمداد کنیم؟
ـ شما در این مؤسسه و سازمانتان، روی تذکرات و تنبیهات و تشویقها کنترل دارید و کارنامه هر فرد را در جایی محفوظ نگه میدارید. در مداحی اینطوری نیست. قرار بوده دنیا به ما فروخته شود که آخرت ما تضمین شود. زمین را دادند که مزرعه آخرت کنیم، اما عدهای هستند که کار دیگری روی این زمین انجام میدهند. وقتی به شما شهرت دادند که خرج خدا شود، یعنی به قول جامعه کبیره «إلَى اللّهِ تَدْعُون وَ عَلَیْهِ تَدُلُّون» باید مردم را به الیالله دعوت کنیم. در حالی که شهرت را خرج خودمان میکنیم. وقتی تقاضا زیاد شد، دنیاگراها قیمت را بالا میبرند. به عبارتی جنسی که با قیمت ارزان خریدند، الان گران میفروشند!
آدمی را سراغ دارم که جنس را با همان قیمتی که خریده میفروشد، میگوید ما هر وقت گران خریدیم گران میفروشیم. اهل بیت علیهمالسلام ما را به ارزانی وارد این حیطه کردهاند و در آخرت، گران ما را میخرند. بندگی ما را آنها نشان میدهند، ولی ما دوباره خودمان را به خلق خدا میفروشیم.در حالی که خدا اعلام میکند من خالق شما هستم و روزیتان را میدهم.
من مشتری شما هستم. آن وقت، ما مشتریمان را شیطان یا دنیا قرار میدهیم یا اشرافیگری میکنیم. بعضیها هم به قول شما پاکت نجومی میگیرند که البته خیلی از آنها برای من ثابت نشده است، ولی من تذکراً به بعضی از آنها عرض کردم و بعضی از آنها را خواستم که بعضی از آنها اصلاً نیامدند. به هر حال به من هم گفتند که فلانی در فلان شهر این مبلغ را گرفته. ته و توی قضیه را که در آوردیم، دیدیم آن شخصی که پول داده، برای اینکه کارخانهاش بچرخد و توفیق بیشتری در دنیا داشته باشد، این کار را کرده است!
واقعاً میگویم بیشتر عزیزان و نوکران خالصی که میشناسم و کم هم نیستند، در مضیقه مالی هستند، ولی مردانه دارند زندگی میکنند. بعضی هم هستند که به دنیا گرایش پیدا میکنند. در مسئولان هم این مشکل هست. نه تنها اشرافیگری که دروغ هم در آنها بیداد میکند. اصلا عدهای هستند که با دروغ دارند زندگیشان را میگذرانند و خورد و خوراکشان دروغگویی است.
خدا باید از همه ما ذاکران و مداحان قبول کند. پول نمیگیریم؛ چون استادی داشتیم که میگفت تا آخر عمرت کاری کن امام حسین را به پول نفروشی. این از بیادبی من است که میگویم امام حسین (ع) توانایی دارد تو را تأمین کند.
امام حسین (ع) یعنی خط انقلاب، انقلاب یعنی امام حسین (ع)
*در همه طیفها و مشاغل یک نفر رأس مجموعه است. در حالی که مداحان، تشکلها و جریانهای مختلفی دارند، ولی هیچ کس نیست که حرف آخر را بزند. به نظر شما، رئیس مداحها کیست؟
ـ خود خدا و امام حسین (ع)! در شبهای ماه رمضان در لیلةالقدر چه میخوانیم؟ اولین کسی که اهل بیت (ع) را مدح کرده، خود خداست. ما یکی ـ دو بار چیزی تحت عنوان چارت یا تشکیلات درست کردیم و پیشنویسی خدمت آقا دادیم، اما هنوز ایشان کسی را قابل ندانستهاند که مسئول شود. در مسیر پیشکسوتان از ما پیرتر بوده و هستند؛ مانند مرحوم آقای آهی و آقای سازگار که بزرگ ما هستند. اینها حرف رهبری را هم گوش میکنند و در خط انقلاب هم هستند. امام حسین (ع) یعنی خط انقلاب، انقلاب یعنی امام حسین (ع)، ولی واقعاً اینجا که رئیسی باشد و تشکیلاتی به وجود بیاید، فکر میکنم دولتی شود. این نظر هیچ کدام از بزرگان ما نیست.
روضه حضرت رقیه (س) را میخوانم، چون داغش را دیدهام
*خودتان به چه روضهای علاقهمندید؟
ـ اگر همه عالم به من بگویند این روضهها را بخوان و بعد بگویند روضه خودت را بخوان، من روضه حضرت رقیه (س) را میخوانم؛ چون خودم داغش را دیدهام. یعنی مسیرش را رفتهام و میدانم چه خبر است. اینقدر در جبههها و جاهای دیگر گفتند و با مزاح و شوخی و انتقاد به این موضوع پرداختند که عاقبت من یک شب خواب دیدم که ما اصلاً درست گفتیم؟ در خواب دیدم در آسمان نوشتم «فَکَیْفَ تَتَّقُونَ إِنْ کَفَرْتُمْ یَوْماً یَجْعَلُ الْوِلْدانَ شیبا». واقعا هول قیامت بچههای کوچک را پیر میکند، این است که وقتی سر بریده را برای حضرت رقیه (س) آوردند، او به یکباره پیر شد. آن خواب را که دیدم دیگر یقینم هزار برابر شد.
منبع: فارس
انتهای پیام/
گفت و گوی خواندنی با حاج منصور ارضیمنبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۵۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عدالت برای همه، ظلم به هیچکس؛ محور پنجمین کنگره امام رضا(ع)
دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در این کنگره تلاش شده به موضوع مهم جهان از منظر امام رضا نگریسته شود و از آنجا که موضوع و چالش جهان معاصر ما تبعیض و بیعدالتی است، بنابراین موضوع و عنوان کنگره امام رضا نیز عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. - اخبار استانها -
به گزارش تسنیم، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) که روزهای 25 و 26 اردیبهشت در مشهد برگزار خواهد شد، امروز؛ سهشنبه 18 اردیبهشت در کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد.
حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی؛ دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این نشست خبری با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) یک قدمت 40 ساله دارد، گفت: اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1362 آغاز شد و تا سال 72 چهار کنگره برگزار شد. این کنگرهها در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان و دانشمندان مراجع عظام برگزار میشد و رهبر حکیم انقلاب از سخنرانان کلیدی این کنگره بودند. کتاب انسان 250 ساله به نوعی انعکاس سخنرانیهای ایشان در چهار کنگره است.
وی افزود: پس از توقفی تقریبا 30 ساله در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1401 تولیت آستان مقدس رضوی عزم کردند تا کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی پیدا کند. خوشبختانه در مدت یک سال و نیم موفق شدیم 50 پیشنشست برگزار کنیم که 17 پیشنشست در خارج از ایران و 33 پیشنشست در داخل ایران برگزار شد.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در پیشنشستهای خارج از ایران 30 کشور مشارکت کردند و 5 پیشنشست در کشورهای آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه با محوریت انگلیس در اروپا برگزار شد. در این پیشنشستها که دست کمی از یک نشست اساسی نداشت، امتدادی در میان شیعهشناسان، ایرانشناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در رشتههای مختلف از حوزههای معارف دینی تا کسانی که تخصصشان ریاضیات، کامپیوتر، انسان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی بود با رویکردهای مختلف عنوان اصلی کنگره پنجم صورت گرفت.
عدالت برای همه، ظلم به هیچکس؛ عنوان کنگره جهانی امام رضا(ع)
عاملی با بیان اینکه عنوانی که برای کنگره پنجم و شش کنگرهای که پس از آن هر دو سال یک بار برگزار میشود، انتخاب شده، دیدگاهها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است، افزود: تلاش کردیم به مسائل و چالشهایی که در سطح جهان وجود دارد، بپردازیم؛ بنابراین موضوع کنگره عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر ماست که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) نیز هست.
وی با اشاره به تحولات غزه ابراز کرد: غزه جنایت و کشتار جمعی عمیقی را تجربه میکند. غزه شاهد یک جنایت بزرگ است که به آواره شدن یک میلیون انسان، گرسنگی 500 هزار نفر و کشتار بیش از 50 هزار انسان بیگناه منجر شده که 16 هزار نفر آنان کودکان بودند. زنان، کودکان و مردان فلسطین در این کشتار جمعی و جنایت جنگی قربانی شدند.
دبیر کنگره امام رضا (ع) با اشاره به جنگهای مرگبار و ویرانگر در ویتنام و فیلیپین و به بردگی گرفتن میلیونها آفریقایی توسط اروپاییها و آمریکاییها گفت: همه اینها کشتار جمعی بوده است. دنیا نیازمند آموزش نسبت به حوزه کشتار جمعی است؛ ظلم فراگیری که مثال بارز آن در نوار غزه است.
عاملی با اشاره به نامه پر از حکمت رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا تصریح کرد: آیت الله خامنهای در دو نامه خود تلاش کردند تا بیداری از خواب صورت بگیرد؛ در شرایطی که خیلیها میگفتند مگر کسی به این مطالب گوش میدهد، ولی امروز شاهد این بیداری هستیم که محصول آگاهی است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) موضوع کنگره را «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» عنوان کرد و گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روزهای 24 و 25 اردیبهشت در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار میشود. 20 نشست در کنگره پیش بینی شده است که به صورت همزمان برگزار میشود. در مراسم افتتاحیه کنگره پیام تصویری حضرت آیت الله خامنهای پخش خواهد شد. دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و حجت الاسلام مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد.
وی مهمترین شاخصه کنگره پنجم را بین المللی بودن آن عنوان و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهمترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهمترین چالش امروز جهان که تبعیض است، به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا (ع) کنگره عمیقی است و توانسته با کسانی که مشارکت میکنند ارتباط محتوایی برقرار کند و این ارتباط محتواتی یک محتوای عمیقی را منعکس میکند.
یک کنگره کاملا محیط زیستی؛ بدون کاغذ
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تاکید کرد: کنگره حضرت رضا (ع) کنگره بدون کاغذ است و تلاش کردیم که هیچ کاغذی چاپ نکنیم و تولیدات کنگره به صورت الکترونیک در اختیار قرار گذاشته میشود و افراد با کیو آر کد آنها را دریافت میکنند.
وی اضافه کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ناظر بر چالشهای جهانی به مساله میپردازد؛ کنگرهای نیست که فقط جنبههای معرفتی صرف را بیان کند. داعیه این را دارد که از طریق سرمایه اجتماعی رضوی بتواند یک فضایی به وجود آورد برای اینکه با این مظالمی که در سطح جهانی صورت میگیرد، مبارزه شود.
عاملی ابراز امیدواری کرد که در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، امتداد اجتماعی ملی و جهانی اندیشههای امام رضا (ع) تبیین شود.
وی گفت: از سال 1820 تا سال 2020 میزان نابرابری اجتماعی از 28 درصد به 85 درصد رسیده است. دو قرن پیش که این همه امکانات و عقلانیت اجتماعی و علم و دانش کمرنگتر بود، 28 درصد موضوع نابرابری بودند، اما امروزه این آمار به 85 درصد رسیده است.
عاملی تاکید کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تلاش میکند این موضوع را با رویکردهای معرفتی، جامعه شناسی، توجه به نظام قدرت از منظر علوم سیاسی و نگاه روابط بین الملل به مساله عدالت و ظلم از منظر امام رضا (ع) بررسی و واکاوی کند.
طعم رافت امام رضا (ع) را باید همه بچشند
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ما میتوانیم از ظرفیت امامت بسیار بهرهمند شویم، تصریح کرد: امام رضا (ع)، رئوف، حکیم و مهربان است و مهربانی ایشان را 30 میلیون زائری که هر ساله به زیارت ایشان مشرف میشود، احساس میکنند. هر ساله 25 زائر ایرانی و 5 میلیون زائر خارجی داریم. اینها رأفت امام را درک کردند و در کنار رأفت، حکمت و عقلانیت امام را نیاز داریم درک و فهم کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان بهداشت جهانی 5 حوزه را به عنوان حوزههای اصلی نیازهای انسان تلقی میکند که حوزه اول حوزه غذاست. امروزه نیمی از مردم جهان مساله امنیت غذایی دارند. گرسنگی یک مساله مهم جهان است و امروز در غزه 500 هزار نفر در معرض این شرایط خطرناک و فاجعهآمیز هستند.
عاملی افزود: آب آشامیدنی یکی از نیازهای اساسی دیگر است؛ جمعیت بزرگی از جهان از آب سالم برخوردار نیستند. مساله دیگر بحث مسکن است؛ یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغهنشین هستند که پیشبینیها میگوید این جمعیت در چند سال آینده به سه میلیارد نفر میرسند. مشکل مسکن فقط ناشی از عدم توزیع منابع مالی نیست، بلکه ناشی از بی عدالتی و ظلم است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه همه کودکان نیازمند آموزش هستند و آمار سال 2023 نشان میدهد نزدیک به 244 میلیون نفر از جمعیت کودک و نوجوان جهان از آموزش برخوردار نیستند، ادامه داد: سوءاستفاده از کودکان یکی از تبعیضها و مظالمی است که در سطح جهانی اتفاق میافتد. بالاترین آمار کودک آزاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان متعلق به اروپا است. از هر پنچ کودکی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرد، سه نفر اروپایی هستند. همچنین آمریکا بالاترین آمار کودک آزاری در جهان را دارد.
مشارکت کنندگان لزوما شیعه و مسلمان نیستند
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) نیز در این نشست خبری با بیان اینکه 200 مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمانسازی رضوی از مسیر زیست کردن و گفتوگو در ادبیات رضوی شروع شود.
زهره نصرت خوارزمی با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشورها و طبقات مختلف هستند. و
وی با بیان اینکه در ابتدا 116 کتاب به 24 زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی نیز شکل گرفت، گفت: اساتید دانشگاههای بزرگی در رشتههای مطالعات اسلامی و شیعهپژوهی که در این کنگره شرکت میکنند، توانستهاند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.
خوارزمی افزود: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قارهها شرکت کننده و از نژادها و ادیان مختلف داریم.
برگزاری پیشنشستها در واتیکان
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره برگزاری پیشنشستهای کنگره در واتیکان و عراق بیان کرد: در یکی از پیشنشستها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریمشناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسهای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی و هر محفل گفتوگویی برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد.
وی اضافه کرد: از آنجا که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفتوگو با غیر بودند و همچنین روایتهای متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکتکنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان میدهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس میشود.
کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است
خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه دیدن سفرهای اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند و داوطلب انتشار این کتاب شده است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... از کشورهایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.
انتهای پیام/